درباره پدر علم حسابداري كمي بيشتر بدانيد

مشاهده تقويم هاي مختلف به صورت آنلاين

درباره پدر علم حسابداري كمي بيشتر بدانيد

اهميت علوم و فعاليت هاي مالي در پيشرفت و توسعه جوامع، غير قابل انكار است. در عصري كه تمام جوامع بشري به فكر پيشرفت در زمينه هاي علمي و اقتصادي هستند، علوم و نرم افزار حسابداري، روز به روز بيشتر كاربرد دارند.

پيشينه رشته حسابداري:

پيشينه رشته حسابداري به اندازه تمدن بشري است. لوح هاي سفالي كشف شده در سومر و بابل كه متعلق به 3600 سال پيش از ميلاد مي‌باشند، به عنوان اولين مدارك حسابداري در نظر گرفته شده‌اند. البته براي بررسي پيشينه حسابداري بايد به زمان هاي قبل از پاچيولي (در ادامه بيشتر آشنا خواهيد شد) برگرديم زيرا كه دانشمند ايراني، خوارزمي براي اولين بار در مقاله و رساله جبر به تشريح معنا و مفهوم صفر، شمارش دهي و نوشتن نشانه‌اي اعداد پرداخته است.

پدر علم حسابداري جهان:

رشته حسابداري دانشگاهي بيشتر از 500 سال است به واسطه‌ي شخصي به نام لوكا پاچيولي كه اصالتا ايتاليايي بود، (در سال 1495 ميلادي) آغاز شد. پاچيولي دوران تحصيلي اش را در شهر ونيز سپري كرد و چند سال از عمر خود را در صومعه اي كه متعلق به فرقه فرانسيسكن بود، به عنوان راهب گذراند. وي در سال 1497 يك دعوت نامه از جانب لودويكو اسفرتسا دريافت كرد تا در شهر ميلان به اشتغال گرفته شد. پاچيولي قبل از آن معلم رياضيات نيز بود. پس از رفتن به ميلان و آشنايي با لئوناردو داوينچي، پاچيولي به داوينچي رياضيات آموخت. در سال 1499 همراه داوينچي مجبور به ترك ميلان شدند، چون پادشاه وقت فرانسه كه لوئي دوازدهم بود، شهر را به تسخير خود در آورده بود. از آن پس بيشتر سفرهاي پاچيولي با داوينچي گذشت. پاچيولي در سالي كه به ميهن خود بازگشت (سال 1517) فوت كرد.

آثار و اقدامات پاچيولي:

پاچيولي در زمينه علم رياضي چند كتاب منتشر كرد. يك كتاب وي كه مجموعي از هندسه، جبر، تناسب و نسبت را در بر دارد، شامل مواردي مثل جبر و محاسبه و كاربرد آن ها در مبادله، تجارت و دفتر داري است. پاچيولي در اين اثر به تلفيق علم رياضيات زمان خود پرداخته است و در اين كتاب براي نخستين بار توضيحي درباره شيوه‌ي نگهداري و حفظ حساب هايي كه تاجران ونيزي در زمان رنسانس مورد استفاده قرار مي‌دادند، ارائه داد. اين شيوه در سال هاي بعدي به شيوه حسابداري “دو طرفه” معروف شد.

با اين كه پاچيولي اين سيستم را اختراع نكرد و تنها آن را تدوين نمود، اما لقب پدر حسابداري را به او داده اند. مجموعه اي كه او ارائه و تدوين نمود شامل اغلب حساب و كتاب هاي مربوط به حسابداري است كه ما امروزه با آن آشنا هستيم. او چگونگي استفاده از دفاتر روزنامه و هم چنين دفتر كل را توضيح داد و متذكر شد كه يك شخص تا زماني كه بدهكاري و بستانكاري را برابر نكرده باشد، نبايد به رختخواب برود.

دفتركل پاچيولي از حساب هايي براي موجودي (شامل وجه دريافتي و موجودي كالا است)، درآمد، سرمايه، مخارج و تعهدات بانكي برخوردار بود. اين موضوعات از انواع حساب هايي است كه در صورت حساب ميزان درآمد يك اداره گزارش مي‌شود. رساله پاچيولي طيف وسيعي از موضوعات حسابداري، كه شامل اخلاقيات حسابداري و حسابداري هزينه است را در بر دارد. وي هم چنين ثبت پاياني در آخر سال را تشريح كرد و استفاده از يك تراز آزمايشي، جهت تاييد محاسبات دفتركل را پيشنهاد كرد. پاچيولي هيچ وقت فكر نمي‌كرد بتواند با اين اثر مبنا و اصل حسابداري را بنا كند و روزي سيستم رشته حسابداري با اين وسعت توسعه يابد.

 

براي تبديل تاريخ هاي خود مانند شمسي به ميلادي يا داشتن يك تقويمآنلاين كافيست وارد سايت يار شويد و لذت ببريد.

براي خواندن ادامه اين مطلب جذاب اينجا كليك كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.